14

۵۸۳ مجوز دوپینگ وادا برای آمریکا فاش شد

  • کد خبر : 394
  • ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۴:۰۸
۵۸۳ مجوز دوپینگ وادا برای آمریکا فاش شد

گروه هکری فنسی بیرز براساس اطلاعات ایمیلی آژانس مبارزه با دوپینگ آمریکا فاش کرد که سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) ۵۸۳ مجوز استفاده از داروهای نیروزا را در سال ۲۰۱۵ برای ورزشکاران این کشور صادر کرده است.   به گزارش سینا، این گروه هکری که چندی پیش موفق شد به اسناد محرمانه وادا دست […]

گروه هکری فنسی بیرز براساس اطلاعات ایمیلی آژانس مبارزه با دوپینگ آمریکا فاش کرد که سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) ۵۸۳ مجوز استفاده از داروهای نیروزا را در سال ۲۰۱۵ برای ورزشکاران این کشور صادر کرده است.

 

به گزارش سینا، این گروه هکری که چندی پیش موفق شد به اسناد محرمانه وادا دست یابد، تاکنون پنج فهرست از ده ها قهرمان دوپینگی را که بیشتر از آمریکا و انگلیس هستند، فاش و اعلام کرده این سازمان از دوپینگ آنها آگاهی داشته و حتی مجوز این اقدام را نیز داده است.
روزنامه روسی ایزوستیا روز جمعه نوشت: فنسی بیرز براساس اطلاعات ایمیلی آژانس مبارزه با دوپینگ آمریکا و پیام های الکترونی میتو فدوروک رئیس مرکز علمی این آژانس، استاد جدیدی را منتشر کرده است.
بر پایه اعلام این گروه هکری مبتنی بر اطلاعات پیام های فدوروک، بیش از ۲۰۰ ورزشکار آمریکایی از ماده «TUE» که در فهرست داروهای نیروزای سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ قرار دارد، استفاده کرده اند.
بر این اساس، بسیاری از ورزشکاران دوپینگی آمریکا استفاده کننده از این ماده ممنوعه قهرمانان دوچرخه سواری، شنا، اسکی و تریاتلون (ورزش ترکیبی استقامتی سه گانه) هستند.
فنسی بیرز همچنین اعلام کرده که آژانس مبارزه با دوپینگ آمریکا در بسیاری از موارد نسبت به اقدام غیرقانونی ورزشکاران این کشور آگاهی داشته، ولی از آن چشم پوشی کرده است.
براساس سندهای هک شده انتشار یافته، برخی ورزشکاران با وجود چند مرحله تائید استفاده از داروهای نیروزا در نمونه سنجی ها، اجازه یافته اند در رقابت های المپیک ریو ۲۰۱۶ شرکت و حتی تا چهار نشان طلا کسب کنند.
رافائل نادال قهرمان تنیس و برنده ۱۴ تورنمنت گراند اسلم، سیمونه بایلز دارنده چهار مدال طلای ژیمناستیک بانوان ریو ۲۰۱۶ از آمریکا، نیکل آدامز با طلای مشت زنی، لوری ثروت دوچرخه سوار دارنده دو نشان طلا، شیون ماری اوکنور نقره شنای ۲۰۰ متر ریو، مو فارا دو ومیدانی، الکس دنسون، کریستا گالن و سم کوئک بازیکنان هاکی روی چمن همگی از انگلیس و چاسلو چخ شناگر مجارستانی جزو دوپینگی ها معرفی شده اند که براساس اعلام فنسی بیرز وادا نیز از آن آگاهی داشته است.
لوری ارناندز ژیمناست آمریکایی، کاسبر مورتنسن بازیکن هندبال از دانمارک، فابیان کانچلارا دوچرخه سوار سوئیسی قهرمان المپیک ۲۰۰۸ پکن و ۲۰۱۶ ریو و میلوش تئودوسویچ بازیکن تیم بسکتبال صربستان دارنده نشان نقره ریو ۲۰۱۶، قهرمانی سال ۲۰۱۴ جهان و ۲۰۰۹ اروپا نیز در این فهرست قرار دارند.
همچنین اولیویه نیگلی یک مقام بلندپایه وادا گفته که در حمله انجام شده، هکران روسی شرکت داشته اند و یکی از مدارک کپی شده مربوط به استفاده سرن و وینوس مشهور به خواهران ویلیامز تنیس بازان معروف آمریکایی از داروهای نیروزا است.
وادا پس از نخستین مرحله از انتشار اسناد هک شده، صدور مجوز برای استفاده از داروهای نیروزا برای برخی ورزشکاران حتی در جریان رقابت های قهرمانی را تائید و اعلام کرد که سندهای دوپینگی بودن شماری از قهرمانان مدال آور ریو ۲۰۱۶، چیز جدیدی ندارد و استفاده از داروهای (ممنوعه) با مجوز و هماهنگی قبلی صورت گرفته شده است.
وادا در حالی بیانیه عادی بودن استفاده از دوپینگ با هماهنگی قبلی را صادر کرد که توماس باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک از روسیه خواسته بود از ادامه انتشار اسناد هک شده جلوگیری کند.
روسیه بارها هر گونه دخالت در اقدام گروه هکری فنسی بیرز و انتشار اسناد وادا را رد کرده است.
رسانه های روسی بارها اعلام کرده اند که وادا از موارد استفاده ورزشکاران آمریکایی از داروهای نیروزا آگاهی دارد و از آن چشم پوشی می کند، ولی ورزشکاران روسیه را با اتهام در این زمینه به صورت گسترده محروم کرده است.
روسیه به دلیل اتهام استفاده از داروهای نیروزا، افزون بر تحمل منع حضور ۱۰۰ ورزشکار در رقابت های المپیک ریو ۲۰۱۶، شاهد محرومیت کامل ورزشکاران پارالمپیکی خود از شرکت در رقابت های این رشته نیز بود و همچنین به احتمال زیاد نمی تواند در پارالمپیک زمستانی پیونگ جانگ ۲۰۱۸ کره جنوبی شرکت کند.
براساس نتایج تحقیقات وادا که چندی پیش انتشار یافت، روسیه با ۱۴۸ مورد تایید شده نقض مقررات برای سال ۲۰۱۴ در صدر این فهرست جهانی قرار گرفته است و سپس ایتالیا با ۱۲۳ و هند با ۹۶ مورد دوپینگ تایید شده در رده های دوم و سوم هستند.
روسیه بارها اعلام کرده است که نهادهای جهانی ورزشی به ویژه مراجع بین المللی ضد دوپینگ در حالی موضوع استفاده از دوپینگ علیه ورزشکاران روسی را مطرح و به صورت انبوه و عمومی رای محرومیت صادر می کنند که به حقایق استفاده از داروهای نیروزا در کشورهای دیگر (غربی) توجهی نمی کنند.

لینک کوتاه : https://seina.ir/?p=394

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.