10

سربازی دانشجویان نخبه کارشناسی ارشد و دکترا نصف می شود

  • کد خبر : 228
  • ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲:۱۹
سربازی دانشجویان نخبه کارشناسی ارشد و دکترا نصف می شود

به گزارش خبرنگار علمی سینا– دکتر غلامعلی منتظر روز سه شنبه در نشست خبری با عنوان تبیین و توضیح آیین نامه جدید نخبگان در محل این بنیاد در خصوص تصویب سند راهبردی کشور در امور نخبگان توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این سند راهبردی، قانون اساسی نخبگان است. وی افزود: این سند به منظور ایجاد […]

به گزارش خبرنگار علمی سینا– دکتر غلامعلی منتظر روز سه شنبه در نشست خبری با عنوان تبیین و توضیح آیین نامه جدید نخبگان در محل این بنیاد در خصوص تصویب سند راهبردی کشور در امور نخبگان توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این سند راهبردی، قانون اساسی نخبگان است.

وی افزود: این سند به منظور ایجاد محیطی پویا برای فعال سازی و اثرگذاری مناسب اجتماع نخبگانی در تحولات کشور با هدف تحقق آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و رسیدن به چشم انداز کشور در افق ۱۴۰۴ خورشیدی تدوین شده است.

وی با بیان اینکه بنیاد  نخبگان در دوره جدید رویکرد اجرایی خود را به سمت اجرایی کردن سند راهبردی کشور در امور نخبگان بنیان کرده، اظهار کرد: ۴۰ تا ۶۵ درصد مقررات بنیاد تغییر کرده است و تا پایان سال تمام مقررات براساس سند راهبردی تغییر می کند.

منتظر یادآور شد: سه گروه دانشجویان، دانش آموختگان و استادان دانشگاه بر اساس مقررات جدید بنیاد جزو اجتماعات خاص بشمار می روند و به آنها توجه خاصی خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات برای دانش آموختگان فعالیت های آموزشی فنآورانه، فرهنگی و پژوهشی در نظر گرفته شده است، گفت: تسهیلات خدمت نظام وظیفه تخصصی برای دانش آموختگان برتر در نظر گرفته شده است و افراد مشمول می توانند از این بسته استفاده کنند.

معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان اظهارکرد: مدت زمان خدمت نظام وظیفه، نصف افراد عادی است وافراد باید در این مدت یک کار تخصصی و یا در یک پروژه تخصصی کار کنند .

وی بیان کرد: با توجه به رایزنی های انجام شده با ستاد کل نیروهای مصلح ، پیش بینی می شود تعداد مشمولین به دوهزار نفر افزایش یابد.

منتظر افزود: از سال ۸۵ تا کنون پنج هزار نفر توانستند از تسهیلات سربازی استفاده کنند .

وی یادآور شد: در تغییرات انجام شده دیگر دانش آموختگان کارشناسی نمی توانند از تسهیلات استفاده کنند بلکه فقط دانش آموختگان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری امکان استفاده از این تسهیلات را دارند و بنابراین تنها دانش آموختگانی که از پروپوزال خود دفاع کرده اند می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند .

وی یادآور شد : در استفاده از تسهیلات خدمت نظام وظیفه تخصصی ، تنوع محیط و انتخاب مشمولان را بر عهده مراکز علمی کشور قرار داده ایم و طی مکانیزمی افراد معرفی می شوند .

منتظر با اشاره به اینکه بر اساس سند راهبردی کشور در مورد نخبگانف نخبه به فردی برجسته و کارآمد اطلاق می شود، که در خلق و گسترش علم ، فناوری ، هنر ، ادب ، فرهنگ و مدیریت کشور در چارچوب ارزش های اسلامی اثر گذاری بارز داشته باشد افزود: بر این اساس می توان شهید حسین باقری و استاد فرشچیان را در حوزه خود یک استعداد هنری تلقی کرد، که وظیفه ما تسهیل اثرگذاری بیشتر آن ها است.

وی با اشاره به اینکه تمام مقررات بنیاد ملی نخبگان بر اساس سند راهبردی تا پایان سال تغییر خواهد کرد ، گفت: در حوزه استادان تمام مقررات تا یک ماه آینده بازنگری خواهد شد، در حوزه دانش آموختگان نیز تمام فعالیت پژوهشی ، فناورانه و فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته اند که بر اساس آن مجموعه دانش جویان برتر شناسایی و در جهت هدفمندی آن ها حرکت خواهیم کرد.

منتظر ادامه داد: به عنوان مثال یکی از برنامه هایی که در دوره کارشناسی در نظر گرفته شده این است که اگر دانشجویان این مقطع در دوره کسب و کار شرکت کنند و با اصول آن آشنا شوند ، بنیاد ملی نخبگان هزینه آن را پرداخت می کند.

وی با اشاره به اینکه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نمی خواهیم دانشجو از محیط دانشگاه خارج شود یادآور شد : بدین منظور از دانشجویانی که زیر نظر دانشگاه، دستیار آموزشی ، پژوهشی و یا فناوری شوند ، مورد حمایت بنیاد ملی نخبگان قرار می گیرند .

منتظر گفت: در این راستا برای مقطع کارشناسی در ماه ۵۰۰ هزار تومان و برای مقطع دکتری ۹۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

وی یادآور شد : اگر دانشجویی تسهیلات تکمیلی بخواهد ، برای فرصت مطالعاتی در فضای داخلی و یا خارج از کشور استقرار یابد، هزینه یک سال دانشجو پرداخت می شود و در این مسیر به دانشجویان متاهل وجه بیشتری از سوی بنیاد پرداخت می شود .

منتظر همچنین در خصوص ازدواج نخبگان گفت: اگر دانشجویان بخواهند ازدو.اج کنند ، برای آن ها وام ودیعه مسکن و هدیه ازدواج فراهم خواهیم کرد.

*** تایید مدارک دانش آموختگان نخبه ظرف دو ماه

معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان یادآور شد : اگر دانش آموخته ای بخواهد در دانشگاهی مشغول فعالیت شود ومشمول فرآیند تایید مدارک شود ، این مرحله ظرف مدت دوماه انجام خواهد شد .

وی گفت: اگر دانش آموختگان شرکت دانش بنیان ایجاد کنند ، در اولویت دریافت تسهیلات از بنیاد قرار می گیرند.

*** حمایت ویژه از نخبگان حوزه ادبی

منتظر افزود: بنیاد ملی نخبگان مجموعه کسانی را که در حوزه ادبی مستعد باشند شناسایی و از آن ها حمایت ویژه می کند .

وی بیان کرد: در حوزه شناسایی نخبگان قرآنی نیز، جلساتی برگزار شده است ، آیین نامه ویژه ای در این حوزه تدوین شده است و تا پایان سال اخبار خوبی در این خصوص خواهیم داشت.

وی همچنین در خصوص دیگر تسهیلات ارایه شده به دانش آموختگان افزود: اگر دانش آموختگان در یک واحد صنعتی و یا شرکت دانش بنیان به فعالیت بپردازند ، بنیاد ملی نخبگان تا سه سال هزینه بیمه و مزایای آن را پرداخت خواهد کرد، در سال نخست ۸۰درصد ، در سال دوم ۶۰ درصد و در سال سوم ۴۰ درصد را پرداخت می کند.

وی با اشاره به اینکه نگاه بنیاد ملی نخبگان نگاه حاکمیتی و نه رفاهی است اظهارکرد: هدف بنیاد ملی نخبگان ، توانمند کردن منابع ویژه کشور است ، اگر اشتغال در محل سکونت افراد انجام شود ، بنیاد یک ضریب افزایش در نحوه حمایت خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، در این نشست همچنین دکتر یدالله اردوخانی معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد ملی نخبگان نیز حضور داشت .

لینک کوتاه : https://seina.ir/?p=228

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.